Pages Menu
Categories Menu

Napisany przez dnia Lis 4, 2016 w definicje | 1 komentarz

Content marketing

Content marketing

         Content marketing

                  albo

         Nowa jakość reklamy

            Świat nieprzerwanie gna do przodu, warunki życia są poddawane bezustannym zmianom. Jednym z najbardziej dynamicznie zmieniających się branż na rynku jest marketing, umiejętność sprzedaży produktów. Na czym polega content marketing? Dlaczego jest tak niezwykle ważny? W niniejszym artykule przedstawię kluczowe elementy content marketingu decydujące o jego znaczeniu.

            Alternatywa dla tradycyjnej reklamy

            Nie odkryję Ameryki, gdy napiszę, że nikt nie lubi reklam. Wąskie grono osób zajmujących się nimi zawodowo śledzą je uważnie, żeby wyciągnąć wnioski z działalności konkurencji. Reszta ludzi ma na reklamy reakcję zdecydowanie alergiczną. Dlaczego tradycyjna reklama tak drażni?

  • jest nachalna
  • próbuje „na siłę” wcisnąć produkt
  • nie niesie ze sobą żadnej wiedzy (często nawet wiedzy o produkcie)

Co zatem robić? Czy całkowicie zrezygnować z reklamy swojego towaru? Oczywiście byłby to nonsens, więc mając na uwadze słabe strony tradycyjnej reklamy (nieważne, czy jest to ulotka rozdawana na targu, billboard koło szosy, czy banner na stronie internetowej) znaleziono nową drogę dotarcia do klienta. Nazywa się content marketing.

            Na czym polega content marketing?

            Przede wszystkim tym się różni od tradycyjnej reklamy, że zamiast krótkowzrocznie epatować krzykliwą treścią o niskiej wartości, nastawia się na strategię długofalową. To nie pojedyncza akcja, a zespół przemyślanych posunięć obliczonych nawet na lata. Celem priorytetowym jest nawiązanie silnej więzi z klientem. Żeby do tego doszło, trzeba spełnić kilka kryteriów:

1.      Kto jest odbiorcą – to fundament. Wiadomo, że strategia, która sprawdzi się, jeżeli celujesz w prawników, czy polityków,  będzie miała opłakane skutki, gdy jesteś zainteresowany paniami domu, czy młodzieżą. Musisz zdobyć jak najwięcej informacji o grupie docelowej (pomocne będzie tworzenie tzw. „person”), żeby wiedzieć, jakim językiem się posługuje, czy jaka tematyka jest dla niej atrakcyjna.

2.      Jak i gdzie będziesz publikował – do dyspozycji jest właściwie cały internet. Od bloga na stronie firmowej zaczynając, poprzez cały szereg social mediów (Facebook, Twitter, Youtube), na e-mailach kończąc. Gdy już wybierzesz miejsca, zastanów się, co chcesz tam zamieszczać. Nie tylko treść, ale i forma? Wywiady? Poradnik? Pytania i odpowiedzi? Recenzje? Możliwości jest mnóstwo.

3.       Działanie – gdy wszystko jest już określone, teraz „wystarczy” zacząć działać. Wdrażać w życie wypracowane rozwiązania. Zastanów się przy tym, czy masz odpowiednio dobry warsztat, żeby samemu zająć się tworzeniem treści do publikacji. Wynajęcie doświadczonego copywritera nie jest żadnym wstydem, a (jak potwierdzają liczne przykłady) inwestycją, która zwróci się z nawiązką.

4.      Trzymaj rękę na pulsie – content marketing to działania dynamiczne. Nie możesz pozostać bez reakcji na zmiany w branży, czy ogólnym życiu publicznym. Dochodzi do tego wsłuchiwanie się w oczekiwania klientów i realizacja ich pragnień.

A co z SEO?

            Istnieje pogląd, że content marketing wygryzie również SEO, tak jak stał się następcą reklamy tradycyjnej. Moim zdaniem to proroctwa mocno przesadzone – SEO było, jest i będzie ważne, jednak – to fakt – nie tak ważne, jak jeszcze kilka lat temu. Google promuje dobre treści, a co za tym idzie naturalne wejścia na stronę. Jak to się ma do tekstów – potworków, które nie dość że są niesamowicie przesycone frazą kluczową wstawianą wszędzie gdzie się da bez ładu i składu, to jeszcze czcionką wytłuszczoną, podkreśloną i pochyloną? Nijak. SEO jest ważne, ale musi być robione z głową. To czytelnik (przy którym z premedytacją stawiam znak równości z klientem) jest najważniejszy i w działaniach content marketingowych i dla Google.

Oceń artykuł

1 Komentarz

  1. Istotne pytanie na które warto odpowiedzieć to „jak będziesz promował treść”. Dobra treść jest ważna, jednak sama się nie wypromuje 😉
    Dlatego warto zastanowić się nad tym jak będziemy promować treść, którą stworzymy.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane artykuły